Agelink Uitvaartzorg geeft antwoorden over uitvaarten in coronatijd

2 jul 2020

De coronamaatregelen hebben treurig genoeg ook invloed op de uitvaartbranche. Samenkomen met de hele familie, de vriendengroep en meer bekenden van de overledene is niet altijd mogelijk. Erik Pubben, uitvaartondernemer bij Agelink Uitvaartzorg, vertelt over de bizarre schakeling tussen emoties en maatregelen.

“Het is ontzettend lastig om in deze tijd, in alle rust, een uitvaart te regelen”, geeft Erik toe. “Doordat je vastzit aan allerlei beperkingen.” Bijvoorbeeld dat er tijdens condoleances en uitvaarten maximaal vijftig mensen samen kunnen komen. “Dat aantal mag meer zijn, maar dan moet je wel de ruimte hebben – anders kan je geen afstand houden.”

Twee kanten

“Op een gemiddelde uitvaart komen vaak veel meer dan vijftig personen af”, weet Erik. Agelink moet vaak een ‘nee verkopen’ aan nabestaanden die aanwezig willen zijn. Advertenties worden nog wel geplaatst in kranten. Ter kennisgeving, dus zonder uitnodiging. Omdat er anders te grote groepen op de uitvaart komen.

Ook nabestaanden moeten keuzes maken en personen informeren dat ze niet kunnen komen. En dat is natuurlijk vreselijk moeilijk, maar de andere kant van de medaille ziet Erik ook in de praktijk terug. “Soms wordt het mensen ook juist makkelijker gemaakt. Je kan het vergelijken met een bruiloft, hoe gek dat ook klinkt – een selectie maken kan in dat geval ook lastig zijn. De maatregelen zorgen ervoor dat de keus vóór je wordt gemaakt.”

Opbaren en afscheid nemen

Een overleden persoon opbaren in het verzorgingstehuis? Dat is niet mogelijk op dit moment. “Opbaren bij iemand in huis, kan wel”, zegt Erik. “Wij werken vaak in tijdsblokken en laten mensen gedoseerd, vaak in groepjes van vier personen, naar binnen.

Andere manier van condoleren

“Handen schudden of een schouderklopje, dat is not done“, vertelt de ondernemer verder. En dat is, vooral tijdens een uitvaart, erg onmenselijk. Het voelt onnatuurlijk. “Niet alleen de uitvaartbegeleiders, maar ook onderling moeten nabestaanden afstand houden. Het is aan ons om hierin een oogje in het zeil te houden.”
Een lastige taak. “Omdat je moet schakelen tussen de emotie en de maatregelen”, legt Erik uit. “In de zomer leken de maatregelen wat te versoepelen, maar op dit moment zijn ze weer aangescherpt, natuurlijk. Gelukkig hebben de meesten respect voor de regels.”

Sommige uitvaartbedrijven werken met een drive-in, zodat je vanuit de auto afscheid kan nemen. “Wij hebben ervoor gekozen om dat niet te doen”, zegt Erik die wel livestreams kan faciliteren binnen het uitvaartcentrum. “Het gebeurt nog niet veel, maar het is wel mogelijk”, zegt hij. Zo kan een nabestaande met – bijvoorbeeld – klachten, toch bij de dienst zijn vanuit huis middels een videoverbinding.

Overleg op kantoor

En dat is nog niet alles. “We moeten ook vragen of de overledene corona had”, zegt hij. Normaliter worden de gesprekken voor de dienst gevoerd bij de mensen thuis. “Maar ook dat lukt nu niet. De nabestaanden komen naar ons kantoor, omdat daar meer ruimte is. Je zit vaak wel met een groep van acht mensen.”

De koffietafel

Na de dienst samenkomen bij de koffietafel? Dat kan bij het uitvaartcentrum zelf, want uitvaartcentra en crematoria zijn uitgezonderd van de horecasluiting. Erik: “Na de uitvaartplechtigheid mag catering aangeboden worden. Bezoekers en nabestaanden hebben dan een zitplaats en verplaatsingen worden zoveel mogelijk beperkt.”

Terug naar alle berichten